Summa sidvisningar

söndag 12 april 2015

referenser efter deadline

Ta dem eller skit i dem. Här kommer referenserna.
Jag och dea var och kollade på
christian Ponthus Andersons utställning på Rhösska.
See you on the other side.
Sådana fåglar behöver jag också för att kunna sätta betyg på elever.

Intressant med fenomenet dockor. varelserna/människorna i utställningen är små -och för tanken till dockor. Dockor kan mobiliseras. Sättas i olika positioner, spelas spel , lekas med. Prova livet genom dockan. Lära av dockan.

Carolina Falkholt 
En väggmålning av kropp med synlig avagina på en högstadieskola. intressant.
jag blir nyfiken.

Efter deadline. Lite bilder.

Jag tog bilder förra veckan som nu idag nådde fram från internet. Det råder en speciell interninternetsfär full av dimmor och soltormar mellan min telefon och min mejladdress. Jag skäms över min brist på tekniska färdigheter ibland, men just nu väljer jag att beskriva det som magisk mystik. Plötligt fanns de där, bilderna. Efter deadline. Ta eller inte ta dem . Här är bilderna från förra veckan








fredag 10 april 2015

Vad gör jag? varför . Vad vill jag, Hur?

Jodå. Med barn i ateljén blev det full fart. Kul att arbeta sida vid sida med min dotter. På något sätt förstår jag varför det funkar  för mig att vara lärare. Jag förmår inte prioritera mitt personliga arbete i den grad som det arbete som är direkt kopplat till att finnas för andra.
I varje fall var det kul. Jag hjälpte Dea att trycka och tryckte mina grejor parallellt.
Jag tror fortfarande att jag håller på med ett lärarjag. Ett alterego, men också ett iscensättande av mig själv som blivande lärare, som behöver vind i seglen. Och jag utforskar mina föreställningar om vad en lärare är. Vilka sidor hos mig jag behöver hantera som lärare och vilka redskap eller färdigheter jag behöver.

Jag märker att jag helt klart har ett motstånd, som handlar om att jag inte är så noggrann och inte har stenkoll på struktur i mitt liv. Jag tror att jag skulle vilja ha mer struktur och är rädd att inte klara lärarjobbet som kräver mycket struktur. Kanske handlar arbetet om struktur då?
Eller ska jag göra ett alterego som har struktur?
Eller ett som har andra egenskaper som ör bra som väger upp.
Det blir lätt lite terapeutiskt detta. Men: Jag tänker att det finns en genusaspekt att utforska också:







 Var kommer de höga kraven ifrån?

Jag har funderat på ordet bejaka idag, när jag varit med mitt barn i ateljén.
Jag hittade en bildlärarstudent som skrivit en uppsats om integrering av elevers fritidsintressen i bildämnet. Det finns referenser där som är intressanta. Som handlar om till exempel motivationsteorier,. Samt forskning kring integrering. Är det integrering vi gör på Hdk. Integrerar våra övriga liv i våra projekt. Det är vanligt. Här är länk till uppsatsen:

          lnu.divaportal.org/smash/get/diva2:749162/FULLTEXT01.pdf

Jag försöker iscensätta en del av mitt nya lärarliv. trevande. Jag kom på att det faktiskt föddes en lärare ur förra projektet jag gjorde, eller redan i slutfasen. Jag höll på med alkoholism mm, och lekte med tanken om jag var du. Alltså, hur skulle jag vara som alkoholist. Och samtidigt kom läraralteregot som en liten motpol smygande.
De här bilderna tog jag i slutet av det förra projektet. Jag har en förkärlek för fina ytor som krackelerar, så jag tog på mig läsglasögon och kavaj och låtsades supa mig full på wiskey. Det har också att göra med temat struktur /inte struktur . Men också vad som döljs under ytan. Vad vi ser utanpå och inte..








Den där frasen, "om jag var du" har följt mig de senaste månaderna. 
Mest i relation till en tjej i min ålder, med barn i samma ålder. Hon sitter utanför konsum när jag handlar och går hen till mina barn, sitter hon där med ett foto på sina barn. 

Det kan påminna om ett perspektiv vi förväntas ha som lärare. Att kunna ta elevens perspektiv.
En förutsättning för medmänsklighet? 
Jag tror att jag kan ha användning för det i mina tankar om bedömning. Kanske ska jag prova att bedöma mig själv som nike sa. -använda matrisen, sätta upp den på väggen så som eleverna har betygskriterierna på väggen i klassrummet. 

Jag har fortsatt att trycka och det nya är att lägga schabloner på overheadapparaten så att de kan bli stora på väggen. pga teknikkrångel kan jag inte visa bilderna på det, men det är kul att kunna gå upp i stor skala, och kul att experimentera med två overheadapparater vars bilder går i varandra. Det är fortfarande porträtt på läraren, dvs jag själv som florerar. Men idag har jag gått över från den strängare till den er bejakande.
Det känns bra. En får vara tacksam för att det finns trevligheter i världen att le åt. Och så många möjligheter!
Trevlig helg

onsdag 8 april 2015

Tycka om

Jag tycker mycket om Catti Brandelius
Jag tar nu stöd i hennes kaksiga attityd.

Det behövs bara en antydan om glasögon och slips på henne. För man vet ju ändå att hon är bäst.
Det är som att ett visst mått självdistans och humor suddar ut även de verkliga otydligheterna.
I vilket syfte har hon gjort sina alteregon?

torsdag 2 april 2015

referenser

Andy warhole som referens - det var så här att på det högstadiet som jag vfu:ade på utgick en elev ifrån ett warhole-porträtt på merilyn när hon skulle göra tryck. Hon skar ut del för del och gjorde dem i olika färger. därav min idé att vidareutveckla och utforska hur man kan jobba enkelt med schabloner på olika sätt. Jag har lite inspiration att hämta i det snabba enkla. Att se hur olika saker får olika effekter. Vad hinner jag på 60 minuter? Vad hinner barnen?

Banksy som referens- vad är det som gör att en tittar till och fastnar för de här schablon-bilderna?Det distinkta? De skarpa kontrasterna? Realismen? Att människorna på bilderna är i naturlig storlek och gör något som skulle kunna vara görbart på just den här platsen?


Visuellt pm

  • Det här är mitt visuella pm.Jag hängde upp en nätpåse med pappersbitar för att de förbipasserande skulle skriva hemliga tankar. Lapparna försvann. Frön kom i påsen istället.



 Del av mitt projekt i vintras. Om att hjälpa en anhörig. "Om jag var du." kallar jag den här bilden.


Nytt projekt. Nya möjligheter

Nytt projekt.
jag byggde lite första dagen i kartong. Det blev för hastigt, men jag försökte bygga en positiv skola i kartong. en med gräs på taket och stora fönster. Jag brottas med tankar på vad jag behöver ha med mig som bildlärare. Kom fram till ordet tacksamhet, som för in mig på självhjälpsböcker och religiösa inställningar. Att vara tacksam. Det blev både ironiskt och  användbart samtidigt.
Sedan, efter handledningen i måndags började jag fokusera det jag tycker är kul. Jag lade färglade lappar i mönster medan jag vabbade på tisdagen och på onsdagen fotade jag mig själv i mina "lärarglasögon" (som gör att jag inte är riktigt mig själv och distanserar mig till lärarrollen) och sedan skrev jag ut fotona, skar i dem och använde dem som schablonmallar...
Det var kul, lite pilligt, men det blev lite bra med den där distinkta tydliga karaktären som är speciell med det tryckta.